Dobrostan” (ang. wellbeing”) stał się bardzo ważnym terminem dla społeczności HR. W zarządzaniu zasobami ludzkimi zawsze poszukuje się czegoś świeżego, atrakcyjniejszego i lepiej wyrażającego tematykę i cele procesów HR.
Termin ten obejmuje niemal wszystkie aspekty tej relacji, począwszy od tradycyjnych elementów, takich jak wynagrodzenia czy świadczenia, po opiekę medyczną (tą „fizyczną” i psychiczną), a także wpływ i dbałość o komfort finansowy pracownika. W wellbeing silniej akcentuje się wątki społeczne i relacyjne, np.:
Należy dodać, że jednym z najważniejszych elementów skutecznego procesu promującego dobrostan jest empatia w definiowaniu reguł i projektowaniu systemu. Coraz więcej firm stara się lepiej zrozumieć swoich pracowników: pytają ich o opinie oraz regularnie informują o swych wartościach i EVP („employer value proposition”). Tendencja ta jest wyraźna, choć bywa, że dla wielu wciąż pozostaje w sferze „teorii” – z badań firmy Mercer (np. badanie Benefits & Remote Working Trends z 2020 r.) wynika, że tylko 60% polskich firm pyta pracowników o ich opinie i oczekiwania w stosunku do świadczeń pracowniczych. Przedstawione powyżej elementy dobrostanu mają bezpośredni wpływ na wyniki biznesowe, produktywność i indywidualne zaangażowanie. Dlatego też pojęcie dobrostanu powinno być traktowane nie jako strategia wynagrodzeń, lecz jako kompletna i spójna strategia zarządzania zasobami ludzkimi.
W celu przeczytania artykułu, proszę wprowadź swoje dane.